Rusty sketches is a dark collection in the tradition of Francisco Goya’s The Disasters of War. The poems and the pictures depict sensitive people living in and flee ing the warzone and ask a ques tion of the audience: how to sur vive from all the horrors and not become a killer or destroy your-self? Durubi’s art is is not entertain ment, it is life experience, it bears witness. Muhaned Durubi is not writing or producing art for an au- dience, he is doing it to exist, to be alive. This collection is real. It highlights the deepest struggles of born life and makes the reader appreci- ate the privilege of peace. He says, a of “In this book the criting and im- reaching ages have a dialogue together rather the than simply explain each other. To writing greves intensity to the image. Of rur and diaspora, the images gier Muhaned a visual dimension to the writing The echo of the words rewrherstextion inside the images. This is not a bool to be read all at once This is a book that could have been a suicide with out the bealing power of art, its aim is to both disturb and remind us that expression recalls us to our common bumanity – Muhaned Durubi The visual technique of etching bears used here allows for great expres- not sion of pain and anger its very physicality, cach mark allows the artist to get his feelings onto the page with great cnergy that the reader is invited to experience. The writing is a more abstract process, a distillation of the moment, u reaching towards the unspoken or the unspeakable.
RUOSTEISIA LUONNOKSIA
Ruosteisia luonnoksia on Fran- jaan cisco Goyan Sodan kauhuja -sar jan kaltainen synkkä teos. Runot ja kuvat kuvaavat herkkia ihmi-siä jotka elāvät sodan keskellä ja koettavat paeta sieltii. Tämä teos esittää lukijalle vereslihaisen ky- symyksen kuin avoimen haavan: niin selvä kauheuksista ilman, että muuttuu tappajaksi tai tuhoutuu itse? Durubin taide ei ole viihteen tarkoitus dettä, se on elämänkokemusta, se ta toimii todistajana; tallenteena, Durubi ei kirjoita tai tuota taidet – ta yleisöllle, hän tekee siitä ollak seen olemassa, joka kokisi elävän tekniikan irakilaissyn sä. Käsilläsi oleva teos on todellis-vilkassa nykyään tu. Tämä elämän elämän sy- tarinaa vimpiä kamppailuita ja saa luki kes jansa arvostamaan etuoikeutettua elämää rauhan aikana. “Tässä teoksessa teksti ja kwa aloitit keskustelun keskenaan sen si joku jaan, että vain erikseen se- tai Tittaisiit toisiaan. Kirjoitus tuoint robimod sodan ja maanpakolaisuu- Taiteilija den kuviin, kuvitus lisaa visuan- lisen tason tekstille. Sanojen kaika teos kimpoilee kuvien sisällä. on kirja, jota ei ole tarkoitettu luetta-: taksi kerralla. Tama on kirja, joka, joka voi olla itsemurha ilman parantavia voimia.tarkoitus on soka barrita meitä с ta palauttaa mielimme se, tai tai muistuttaa meitä yhteisössä ihmi syydestämmte, “Durubi sanoo. Tissä teessä käytetty raape tekniikka ilmentää kipua ja vihaa vilkassa fyysisyydessään. Jokainen viiva untuk taiteilijalle mahdollinen suuden siirtää tunteensa paperille suurella työmäärällä joka lukijakin saa kokea. Kirjoittaminen on abst raktimpaa. Se on hetkien tisletta, joku kurottaa kohti puhumatonta tai sitä, mistä ei voi puhua.